Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü yayımladığı esaslar ile, mazerete bağlı
nakil talebinde bulunabilmek için dahi "6 yıl çalışmış olmak" şartı
getirmiştir.
Açılan dava sonrasında, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, şu kararı verdi
"...sahnelenecek eserlere göre kimi pozisyon ve unvanlarda görev yapan
personelin eksilmesi durumunun, hizmetin aksamasına yol açacağına kuşku bulunmamakla
birlikte, bu aksamanın, mazerete dayalı olarak idareye başvuruda
bulunma hakkının belli bir süreyle tümüyle engellenmesi yoluyla
giderilmeye çalışılması, personelin Anayasa ve yasalardan doğan
haklarım kullanamaması sonucunu doğurur ki bu durum hukuk devleti ilkesiyle
bağdaşmaz."
İŞTE MAHKEME KARARI
T.C.
DANIŞTAY
İdari Dava Daireleri Kurulu
Esas No : 2013/5124
Karar No: 2015/698
Özeti: Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü bünyesinde, açıktan atama sınavı
sonucuna göre sözleşmeli sanatçı olarak istihdam edilen personelin, mazerete
dayak olarak naklen atanma talebiyle idareye başvuruda bulunma hakkının, belli
bir süreyle tümüyle engellenmesinde, hukuk devleti ilkesine uyarkk bulunmadığı
hakkında.
Temyiz Eden (Davacı) :
Vekili : Av. ...
Karşı Taraf (Davalı) : Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü
Vekili : Av. ...
İstemin Özeti: Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 günlü, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının temyizen incelenerek
bozulması, davacı tarafından istenilmektedir.
Savunmanın Özeti : Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi : Sultan Aksoy Kuyumcu
Düşüncesi : Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 günlü, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının bozulması gerektiği
düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca dosya incelendi, gereği görüşüldü:
Dava; Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünde sözleşmeli bale sanatçısı
olarak görev yapan davacının, eş durumundan dolayı İzmir iline naklen atanma
istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin 28/02/2011 günlü, 831 sayılı işlem
ile bu işlemin dayanağı olan "Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Norm
Pozisyon Usul ve Esasları"nın II-Kurum İçi Atamalar başlıklı 1. maddesinin
iptali istemiyle açılmıştır.
Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 günlü, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı
kararıyla; Devlet Opera ve Balesi merkez ve taşra birimlerinin hizmetlerini eksiksiz,
düzenli, etkin ve verimli olarak sürdürebilmesi için her bir birim bünyesinde
Maliye Bakanlığınca vize edilmiş olan ve sözleşmeli statüde görev yapan personel
norm kadro sayılarının sıkı bir şekilde korunduğu ve bu hususun ana ilke olarak
belirlendiği, 6 yıllık hizmet süresi dolmadan kurum içi atama talebinde bulunulamayacağı
kuralıyla da bu ilkenin korunmasının ve devamının sağlanmasının amaçlandığı,
dava konusu düzenleme ile kurum içi atamalarda, hiçbir özür ve mazeret durumunun
gözetilmeyeceği kuralının getirildiği, eş durumu mazeretinin de yer almadığı
dikkate alındığında, eş durumunun kurum içi atamalarda mazeret olarak değerlendirilmesi
olanağının bulunmadığı; bu durumda, davacının atandığı Samsun Devlet Opera ve
Balesi Müdürlüğünde 6 yıllık süreyi tamamlamadan eş durumu mazeretinden dolayı
İzmir Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğüne atanma isteminin reddine ilişkin işlemde
ve dava konusu düzenlemede hukuka aykırılık görülmediği gerekçesiyle davanın
reddine karar verilmiştir.
Davacı, anılan kararı temyiz etmekte ve bozulmasını istemektedir.
1309 sayılı Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Kuruluşu Hakkında Kanunun 4. maddesinde, Devlet Opera ve Balesi sanatkar memurları ile uzman memurlarının hangi unvanlardan oluşacağı düzenlenmiş, (a) fıkrasında bale sanatçısı sanatkar memurlar arasında yer almıştır.
07/06/1987 günlü, 19480 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan ve 07/05/1987 günlü,
87/11782 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan "Devlet Sanatçıları
ve Sanatçıların Sözleşmeli Çalıştırılmalarına Dair Esaslar"ın 26/05/2008 günlü,
2008/13713 sayılı Bakanlar Kurulu Karan ile değişik 14. maddesinde yer alan
"Kurumların norm pozisyonlan ile bu pozisyonlara ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlıkça belirlenir." hükmü uyarınca hazırlanan
Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Norm Pozisyon Usul ve Esasları'nın "II-Kurum
İçi Atamalar" başlıklı 1. maddesinde; "Merkez ve taşra birimlerinin hizmetlerini
etkin ve verimli olarak sürdürebilmelerini teminen açıktan atama sınavı ile
alınan personelin atandıkları Müdürlükte stajyerlik süresi dahil toplam 6 (altı)
yıllık hizmet sürelerini tamamlamadıkları sürece naklen atanma talepleri hiçbir
şekilde değerlendirilmeyecektir." kuralına yer verilmiştir.
Dava konusu düzenleme, personelin, çeşitli mazeretlerle atanma talebinde bulunabilmesinin
açıktan atanma tarihinden itibaren altı yıl boyunca engellenmesi sonucunu
doğurmaktadır. Davalı idarece, anılan düzenleme ile, personelin atandığı yerdeki
hizmetin aksamamasının amaçlandığı ileri sürülmektedir. Devlet Opera ve Balesi
Genel Müdürlüğünce sunulan hizmetin niteliği ve özelliği ile atanan her bir
personelin ihtiyaca en uygun yeteneğe sahip olanlar arasından seçilmiş olması
hususları dikkate alındığında, sahnelenecek eserlere göre kimi pozisyon ve
unvanlarda görev yapan personelin eksilmesi durumunun, hizmetin aksamasına yol
açacağına kuşku bulunmamakla birlikte, bu aksamanın, mazerete dayalı
olarak idareye başvuruda bulunma hakkının belli bir süreyle tümüyle engellenmesi
yoluyla giderilmeye çalışılması, personelin Anayasa ve
yasalardan doğan haklarım kullanamaması sonucunu doğurur ki bu durum hukuk devleti
ilkesiyle bağdaşmaz.
Eş durumu, sağlık mazereti gibi sebeplerle atanma talebinde bulunan
personelin bu başvurusunun, atanılmak istenilen ilde boş kadro bulunup bulunmadığı,
görev yapılan ildeki ihtiyaç durumu ve hizmetin aksayıp aksamayacağı gibi hususlar
yönünden değerlendirilerek, olumlu ya da olumsuz şekilde cevaplandırılması olanaklı
iken, açıktan atanma tarihinden itibaren altı yıl boyunca taleplerin hiçbir
şekilde değerlendirilmemesi sonucunu doğuran dava konusu düzenlemede, kamu yararı
ve hizmet gerekleri bakımından hukuka uyarlık görülmemiştir.
Samsun Devlet Opera ve Balesi Müdürlüğünde sözleşmeli bale sanatçısı olarak görev yapan davacının, eş durumundan dolayı İzmir iline naklen atanma istemiyle yaptığı başvurunun reddine ilişkin işleme gelince;
Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü Norm Pozisyon Usul ve Esasları'nın "II-Kurum İçi Atamalar" başlıklı 1. maddesinde hukuka uyarlık bulunmadığından, anılan düzenlemeye dayalı olarak davacının başvurusunun hiçbir değerlendirmeye tabi tutulmaksızın reddedilmesinde de hukuki isabet görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davacının temyiz isteminin kabulüne, Danıştay Beşinci Dairesinin 12/06/2013 günlü, E:2011/1975, K:2013/5005 sayılı kararının bozulmasına, kararın tebliğ tarihini izleyen 15 (onbeş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 05/03/2015 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY
Temyiz edilen kararla ilgili dosyanın incelenmesinden, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenlerinin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı anlaşıldığından, davacının temyiz isteminin reddi ile temyize konu kararın onanması gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder